Update vanuit het Bestuur - Mei 2024

Vanuit het Bestuur

Een nieuw gezicht vanaf deze plek. Sinds de laatste bestuursvergadering van 3 april heb ik het stokje overgenomen van Ankie van Tatenhove. Zij stond met Hans en Marieke aan de wieg van de stichting, en heeft alle wel en wee van de oprichting intensief meegemaakt. Bijzonder om bij haar afscheid te merken dat ze niet alleen veel voor Racham gedaan heeft, maar dat het haar persoonlijk ook veel gebracht heeft. Dat is het unieke van het werk. Tijdens een vergadering ben je niet alleen maar bezig met beleidszaken, maar je hoort ook de bijzondere verhalen van de vrouwen en wat er allemaal gebeurt rondom de keukentafel. Fijn om de komende tijd aan dit mooie initiatief te mogen bijdragen! En Ankie, jij vanaf deze plek nogmaals dank voor het vele werk en de tijd die je er de afgelopen jaren in gestoken hebt!

Tegelijkertijd is dit ook het moment om met de stichting in een andere fase te komen. Het Rachamhuis staat stevig, en het is nu tijd om te kijken of er nieuwe dingen ontwikkeld kunnen worden. Vervolghuisvesting is een prioriteit, het is niet de bedoeling dat de vrouwen langer dan 2 jaar in het Rachamhuis wonen. Op dit moment lopen er gesprekken met de Haagse PKN, die eventueel ruimte beschikbaar heeft. Er zijn ook verkennende gesprekken met een andere stichting in de buurt, waar binnenkort  misschien een pand met veel mogelijkheden beschikbaar komt. Al met al mooie vooruitzichten, die nieuwe energie geven.

Binnenkort bestaat de stichting 5 jaar! Om dat moment niet zomaar voorbij te laten gaan, en ook om dit nog met de vorige voorzitter te kunnen vieren en evalueren, hebben we alvast aandacht geschonken aan dit heugelijke feit. We hebben Jonathan van der Geer gevraagd om een evaluatiegesprek te leiden. Samen hebben we nagedacht over o.a. de visie en de missie, de samenwerking op allerlei niveaus, en over de toekomst van het Rachamhuis. Deze evaluatie leidde tot veel dankbaarheid, over alles wat er tot stand gekomen is in de afgelpen 5 jaar. Marieke en Hans hebben veel kunnen betekenen voor de vrouwen, ook op manieren die ze van te voren nooit hadden kunnen bedenken. Tegelijkertijd is er nog genoeg werk en visie om door te gaan. Er zijn zoveel vrouwen voor wie we iets zouden willen betekenen. Het zou mooi zijn als het werk meer bekendheid kreeg op andere plekken in Nederland. Dus als u nog een kerk, een gemeente of een vereniging kent die geïnteresseerd is in een presentatie over het Rachamhuis, laat het weten! Hans en Marieke hebben een prachtige video gemaakt, die ze graag komen laten zien.

Mogen we u vragen om te bidden voor Hans en Marieke? Om wijsheid en liefde in de omgang met de vrouwen. En ook voor de mogelijkheden rondom vervolghuisvesting. In alles weten we ons afhankelijk van onze Hemelse Vader. Hij zorgt!

Een hartelijke groet, Jetty Vogel

Verder lezen.

Aan de keukentafel in het Rachamhuis - Mei 2024

Aan de keukentafel in het Rachamhuis